Prebioticele

prebiotice

Termenul "prebiotic" inseamna: pre = anterior, bios = viaţă
 
Prebioticele nu trebuie confundate cu probioticele, primele asigura un mediu de dezvoltare optim pentru microorganismele "prietene" ale intestinului.
bacterii
Substanţele prebiotice provenite din alimente sau din suplimente, nefiind digerate la nivelurile superioare ale tubului digestiv, ajung la nivelul colonului, unde există microorganisme aparţinând florei utile, capabile să se hrănească şi să se dezvolte pe seama acestor compuşi (majoritatea bacteriilor patogene intestinale nu au capacitatea enzimatică de a hidroliza prebioticele). Înmulţirea bacteriilor intestinale utile, aşadar, este stimulata de prezenţa prebioticelor.
 
Prebioticele sunt alimente care conţin fibre alimentare, sub formă de poliglucide cu hidroliză parţială (unele tipuri de celuloză, inulina) sau de oligoglucide (rafinoza, izomaltoza, lacto-zaharoza, diferiţi galactani şi xilani), prezente in anumite alimente naturale (gulie, ceapa, prazul, banane, cicoare, sfeclă, rădăcini de păpădie, seminţe de migdale, diferite verdeţuri, etc.) sau adăugate ca aditivi în pâine, fulgi de cereale ş.a..
 
Nu toate fibrele vegetale sunt prebiotice, ci doar acelea care favorizează înmulţirea microorganismelor dorite, unele substanţe de balast, aşa cum sunt pectinele, nu intră în categoria prebioticelor, deoarece ajunse în intestin favorizează deopotrivă flora favorabilă şi cea nefavorabilă.
 
Datorită acestei acţiuni, prebioticele combat constipaţia dar şi diareea, cresc rata digestivă şi au efect antiseptic asupra intestinului gros.
Toate testele au demonstrat că administrarea de alimente sau suplimente cu inulină, conduce la o creştere a numărului de bacteriil din genul Bifidus , concomitent cu reducerea efectivelor de bacterii Clostridium.
 
Alte roluri importante ale prebioticelor:
Majoritatea prebioticelor prezintă şi capacitate adsorbantă, reţinând pe suprafaţa lor diferite substanţe care astfel nu se mai absorb la nivelul intestinului subţire, aşa cum sunt colesterolul, o parte din acizii graşi şi diferite toxine cu potenţial cancerigen. Pe lângă faptul că scad absorbţia colesterolului din sursele de hrană, prebioticele stimulează şi evacuarea colesterolului hepatic pe cale biliară. Din acest motiv, prebioticele sunt hipocolesterolemiante redutabile. Prin faptul că scad absorbţia grăsimilor, prebioticele se constituie în adjuvante în aducerea şi menţinerea greutăţii corporale la valori normale. 
 
Se mai ştie că prebioticele prezintă proprietăţi imunostimulente şi hipoglicemiante (scad absorbţia glucidelor energetice).
 
Faţă de probiotice, prebioticele prezintă un efect mai lent dar de durată mai lungă.
 
Suplimentele cu prebiotice sunt utile? Adăugarea de prebiotice în diferite produse alimentare este inutilă şi chiar poate aduce deservicii sănătăţii. Motivele care vin în favoarea acestui argument, sunt:
- alimentaţia echilibrată, sanatoasa, conţine prin definiţie o cantitate îndestulătoare de prebiotice,
- supraîncărcarea organismului cu prebiotice poate conduce la fenomene digestive nedorite (colite de fermentaţie),
- alimentele cu prebioticele sub formă de aditivi, conţin de cele mai multe ori şi alte E-uri, multe din ele fiind controversate.
 

Înscrie-te la Newsletter

Nume:
Email:

Conectează-te cu noi

 

    twitter terramed     facebook terra med   

Galerie Foto